Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Νεοελληνική Γλώσσα και ενημέρωση για bullying















Κάθε χρόνο  επιχειρείται , μέσα από διάφορες δράσεις , κυρίως βιωματικές, οι μαθητές μας να ενημερώνονται και να προβληματίζονται πάνω σε καίρια ζητήματα, σε προβλήματα που τους απασχολούν , σε καταστάσεις που αντιμετωπίζουν ή πρόκειται να αντιμετωπίσουν στη ζωή τους.
   Άλλη μια τέτοια , λοιπόν , προσπάθεια διαθεματικής προσέγγισης , πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου   στο σχολείο μας, στα πλαίσια του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα της Β΄ Γυμνασίου. Η κα Κατερίνα Γαλανάκη , διδάσκουσα του συγκεκριμένου αντικειμένου σε δύο τμήματα της Β΄ τάξης , επιδίωξε να εξετάσει διαθεματικά και διεπιστημονικά το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού , ορμώμενη από την τέταρτη ενότητα του σχολικού βιβλίου, που τιτλοφορείται «Το σχολείο μέσα στο χρόνο…», κρίνοντάς την πρόσφορη, προκειμένου να κατατοπιστούν και να ενημερωθούν οι μαθητές , πάνω σε ένα διαχρονικό , μπορεί να πει κανείς, πρόβλημα του σχολείου , που , όμως, τα τελευταία χρόνια έχει πάρει απειλητικές διαστάσεις με σοβαρές συνέπειες. Έτσι οργάνωσε ενημερωτική συνάντηση με εισηγήτριες την κα Σοφία Ματθαιάκη, ψυχολόγο Επιστημονικά Υπεύθυνη στο οικοτροφείο ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης ψυχιατρικών ασθενών  «ΑΡΕΤΟΥΣΑ» της Α.Μ.Κ.Ε  Ξένιος Ζευς και την κα Βαρβάρα Γρηγοράκη, Εργοθεραπεύτρια στο Οικοτροφείο «Αρετούσα», και αφιέρωσε για αυτό το σκοπό δύο διδακτικές ώρες στα τμήματα Β1 και Β2. Παράλληλα , όμως επιχειρήθηκε και η συνεξέταση –προσέγγιση ενός άλλου θέματος , εκείνο του επαγγέλματος , που αποτελεί τον κεντρικό θεματικό άξονα της πέμπτης ενότητας του σχολικού βιβλίου.
Κάπως έτσι λοιπόν , ξεκίνησε η προγραμματισμένη συνάντηση ειδικών και μαθητών , με τις δύο πλευρές να ανταλλάσσουν ερωτηματολόγια . Εκείνα με αποδέκτες τους μαθητές,   επιχειρούσαν  μέσα από σύντομες ερωτοαπαντήσεις να διερευνησουν κατά πόσο είναι ενημερωμένοι πάνω στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Στη συνέχεια οι ρόλοι αντιστράφηκαν και οι μαθητές ανέλαβαν ρόλο δημοσιογράφου. Απηύθυναν στις εισηγήτριες ερωτήσεις που αφορούσαν στη φύση και το αντικείμενο της εργασίας τους, στους παράγοντες που επηρέασαν την επιλογή του επαγγέλματός τους , στις ώρες που αφιερώνουν , τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, στις σπουδές και τα προσόντα που είναι απαραίτητα , αλλά και στην γενική αποτίμησή τους  για την δικαίωση ή μη της επιλογής τους. Η κα Ματθαιάκη και η κα Γρηγοράκη απάντησαν με υπομονή , ειλικρίνεια και ενθουσιασμό στις ερωτήσεις των παιδιών , ολοκληρώνοντας έτσι το στάδιο της γνωριμίας.
Στη συνέχεια προχώρησαν στην κυρίως ενημέρωση , στα πλαίσια της οποίας προβλήθηκε βίντεο σχετικού περιεχομένου με μαρτυρία θύματος ενδοσχολικής βίας. Ακολούθησε διάλογος με τις εισηγήτριες να επιδιώκουν και να επιτυγχάνουν τον διαχωρισμό και την διευκρίνηση των όρων «ενδοσχολικός εκφοβισμός» και «ενδοσχολική επιθετικότητα» , καθώς και τη διάκριση των ρόλων των εμπλεκομένων (θύτης, θύμα , παρατηρητής). Με τη βοήθεια επεξηγηματικών καρτελών έγινε αναφορά στα διάφορα είδη βίας και στα χαρακτηριστικά της καθεμιάς.  Καθώς επρόκειτο να εμπλακούν στη συνέχεια βιωματικά οι ίδιοι οι μαθητές , προηγήθηκαν τεχνικές χαλάρωσης και αυτοσυγκέντρωσης με τη βοήθεια μουσικής και αμέσως μετά χωρίστηκαν σε δύο ομόκεντρους κύκλους και έναν εξωτερικό. Επιχειρήθηκε έτσι μια ανώδυνη αναπαράσταση περιστατικού βίας με τον πρώτο ομόκεντρο κύκλο να έχει το ρόλο του θύματος , τον δεύτερο τον ρόλο του θύτη και τον εξωτερικό τον ρόλο του παρατηρητή. Σειρά είχε η δημιουργία αφίσας-κολάζ από τους ίδιους τους μαθητές , οι οποίοι με σλόγκαν και σκίτσα έστειλαν το δικό τους μήνυμα στους στις τρεις κατηγορίες εμπλεκομένων στη σχολική βία. Τέλος , έλαβε χώρα ένα παιχνίδι ρόλων, με τους μαθητές να εναλλάσσονται στους τρεις παραπάνω ρόλους περιγράφοντας ο καθένας  από τη δική του σκοπιά ένα περιστατικό βίας , εκφράζοντας τις σκέψεις και τα συναισθήματα του , καθώς και τις προτάσεις του.
Ο παιγνιώδης και βιωματικός τρόπος που προσέγγισαν το θέμα η κα Ματθαιάκη και η κα Γρηγοράκη , ενθουσίασε τους μαθητές, οι οποίοι τις ευχαρίστησαν θερμά με ένα ζεστό χειροκρότημα, αλλά και διαβεβαιώνοντάς τες ότι ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους , αφού κατάφεραν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον τους για δύο ολόκληρες ώρες , μια εξαιρετικά δύσκολη μέρα , λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, με το θερμόμετρο να πέφτει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες .  Ο κατατοπισμός , η ευαισθητοποίηση και ο προβληματισμός τους πάνω στο συγκεκριμένο θέμα επιτεύχθηκε απόλυτα , ενώ αίτημα τους υπήρξε να συνεχιστούν τέτοιου είδους δράσεις στο σύγχρονο σχολείο , που οφείλει να προετοιμάζει υπεύθυνες και  ολοκληρωμένες προσωπικότητες

























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου