Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Ασφαλές διαδίκτυο και ηλεκτρονικός εκφοβισμός


                                                                                                                                                          








   ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Είναι αδιαμφισβήτητο πως το διαδίκτυο έχει μπει στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου και μάλιστα οι χρήστες του ανήκουν σε  μια ευρύτατη ηλικιακή γκάμα. Όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι και παιδιά έλκονται από τον ψηφιακό κόσμο , αναζητώντας και πετυχαίνοντας μέσα από αυτόν την ενημέρωση , την ψυχαγωγία , την επικοινωνία , τη γνώση. Δυστυχώς , όμως , οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν σ’αυτόν το φαντασμαγορικό σύμπαν είναι πολλοί και σημαντικοί , ειδικά , όταν πρόκειται για άτομα νεαρής ηλικίας. Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του σχολείου;
Η απάντηση δόθηκε  στο Γυμνάσιο Νεάπολης την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου με τη δράση που οργάνωσε και συντόνισε η φιλόλογος,  Κατερίνα Γαλανάκη. Την  Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2015, εξάλλου , γιορτάστηκε  για δωδέκατη φορά η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Με αφορμή την συγκεκριμένη επετειακή ημέρα, η κα Γαλανάκη ακολούθησε τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους , που παροτρύνουν στην σφαιρική και διεπιστημονική αντιμετώπιση των μαθημάτων του αναλυτικού σχολικού προγράμματος. Καθώς διδάσκει το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας σε δύο τμήματα  της  Β΄ γυμνασίου και  με αφορμή  την Ενότητα 6, η οποία τιτλοφορείται  «Παρακολουθώ , ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές (ΜΜΕ, Διαδίκτυο κτλ.» , θέτοντας ως στόχο “οι μαθητές να συζητήσουν και να προβληματιστούν σχετικά με την ενημέρωση και την ψυχαγωγία από διάφορα μέσα”, έκρινε σκόπιμο τον κατατοπισμό των μαθητών σε σχέση με το διαδίκτυο. Για τον σκοπό αυτό κλήθηκε  ο κ. Βασίλης Ορφανάκης , καθηγητής  πληροφορικής και υπεύθυνος του τμήματος Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών. Για την ενημέρωση των τμημάτων  Β1, Β2 , πάνω στο θέμα «Οι κίνδυνοι του διαδικτύου», διατέθηκαν δύο διδακτικές ώρες.

Η ενημέρωση ήταν δομημένη πάνω σε  δύο μέρη. Στο πρώτο ο κ. Ορφανάκης επιχείρησε τον σφαιρικό κατατοπισμό των μαθητών σε σχέση με το διαδίκτυο. Τόνισε πως η σύγχρονη τεχνολογία δεν θα πρέπει να κατακρίνεται και να καταδικάζεται συλλήβδην και έκανε αναφορά στα θετικά που αυτή προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο. Στη συνέχεια αναλύθηκαν οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο internet και οι αρνητικοί παράμετροι της τεχνολογίας. Μεταξύ άλλων , έγινε λόγος για απάτες μέσω Διαδικτύου, για τον κίνδυνο  έκθεσης των παιδιών σε ακατάλληλο πορνογραφικό ή προσβλητικό περιεχόμενο αλλά και της  επαφής με αγνώστους που μπορούν να  τα βλάψουν ,για το γεγονός ότι υπόκεινται σε πιέσεις από τις έμμεσες αλλά επιβλητικές διαφημίσεις στο Διαδίκτυο, επίσης για τον κίνδυνο  να εθιστούν στη χρήση του  και έτσι να κινδυνεύουν να παραμελήσουν τις κοινωνικές τους δραστηριότητες, τις σχολικές τους υποχρεώσεις, τα παιχνίδια τους με φίλους. Επιπλέον, έγινε  λόγος για τους ιούς, μια σημαντική απειλή , αλλά και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , ιδιαίτερα προσφιλή στους νέους. Είναι σημαντικό, ότι όλα τα παραπάνω μεταδόθηκαν στους μαθητές , μέσω του διαλόγου που επιδίωξε ο κ. Ορφανάκης μαζί τους , ακολουθώντας ουσιαστικά την «μαιευτική μέθοδο», συνδυαστικά με μία αναλυτική παρουσίαση(power point) , εμπλουτισμένη και με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα βίντεο , που «οπτικοποιούσαν» , επεξηγούσαν και επιβεβαίωναν, όσα αναφέρονταν κατά την συζήτηση. Το βιωματικό στοιχείο ήταν έντονο καθώς οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες , έλαβαν τυχαίες κάρτες , οι οποίες αποτελούσαν υποθετικά σενάρια διαδικτυακών κινδύνων ,θέτοντας ταυτόχρονα ένα δίλλημα προς απάντηση . Οι ομάδες είχαν στην διάθεσή τους  χρόνο , προκειμένου να συσκεφτούν , να επιλέξουν εκπρόσωπο και να απαντήσουν σε ερωτήματα που σχετίζονταν με παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ηλεκτρονικό εκφοβισμό , αποπλάνηση μέσω διαδικτύου και αρκετές άλλες περιπτώσεις «ιντερνετικών» παγίδων. Τέλος, ο κ. Ορφανάκης συμβούλεψε τα παιδιά να χρησιμοποιούν την ελληνική γλώσσα και να αποφεύγουν την μόδα των greeklish , τονίζοντας την σπουδαιότητα της διαφύλαξης της γλώσσας μας .

Κατά το δεύτερο σκέλος επιχειρήθηκε η ενημέρωση αλλά και ο προβληματισμός των μαθητών πάνω σε μια συγκεκριμένη μορφή ενδοσχολικής βίας , τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό (cyberbullying).Διατηρώντας τις ομάδες τους παρακολούθησαν μια ταινία μικρού μήκους με πρωταγωνιστές παιδιά της ηλικίας τους.  Κάθε ομάδα είχε αναλάβει και ταυτιστεί με έναν συγκεκριμένο ρόλο :του θύματος , του θύτη , του παρατηρητή , του καθηγητή και του γονέα. Ακολούθησε διάλογος κατά τον οποίο οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε διάφορα ερωτήματα που αφορούσαν στην στάση , στα συναισθήματα , στις αντιδράσεις που παρακολούθησαν , από τη σκοπιά του ρόλου τους κάθε φορά. Τέλος εξέφρασαν δημιουργικά τις σκέψεις και τον προβληματισμό τους , με σκίτσα , στίχους και σλόγκαν κατά του ηλεκτρονικού εκφοβισμού.

Η κα Γαλανάκη και οι μαθητές της ευχαρίστησαν θερμά τον κ. Ορφανάκη για τον πολύτιμο χρόνο που διέθεσε , προκειμένου να τους κατατοπίσει με έναν τόσο πρωτότυπο , εντυπωσιακό , ενδιαφέροντα και αποτελεσματικό τρόπο  πάνω σε τόσο σημαντικά ζητήματα .













































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου